Waarom Pfister Weegtechniek?
Via via werd ik op Pfister gewezen, ik zocht op dat moment werk dat dichter bij huis was. Ik heb gekozen voor de uitdaging, want er was nog geen bestaande functie. De baan sprak mij ontzettend aan en het gevoel was direct goed. Dat gevoel is er nu na 10 jaar nog steeds, de werksfeer is hier heel erg goed. De waardering voor elkaars werkzaamheden is hier groot, want ons teamwerk maakt ons zo succesvol.
Hoe ziet het traject eruit dat jij hebt bewandeld binnen Pfister?
Ik ben hier gestart om de helpdesk op te zetten. Problemen van klanten werden via de receptie doorgeschakeld naar een Service Engineer. Al sleutelend, vaak liggend onder een weegbrug werd een andere klant hulp geboden, dit was niet het niveau van service dat Pfister wilde bieden. De hardware, software en complete ICT systeemintegratie is steeds complexer aan het worden. Ik heb een grote inbreng mogen leveren aan deze professionaliseringsslag. Dit zorgt er ook voor dat mijn functie steeds verder is gegroeid richting ICT.
Welke werkzaamheden voer je nu uit?
Samen met mijn collega’s ben ik verantwoordelijk voor de supportdesk en pakken wij de 2e-lijn en meer complexere vragen op. Ik onderzoek nieuwe producten, breng de software in kaart, analyseer problemen zodat de softwareprogrammeurs aan de slag kunnen. De handleidingen, de aansluitschema’s en de installatie stappenplannen schrijf ik ook. Op deze wijze ontwikkelen wij de verbindingen die nodig zijn om onze eigen soft- en hardware met elkaar te laten communiceren.
Hoe is de werksfeer?
De werksfeer is hier altijd goed, we zijn een platte organisatie en schakelen snel met elkaar, een directe en snelle communicatie ondersteunt dit. Een klein en gezellig team! We hebben elk kwartaal een personeelsuitje, de organisatie hiervan ligt altijd bij een andere afdeling zo doen we altijd iets anders.
Wat doe jij over 10 jaar?
Dan werk ik nog steeds hier. Mijn werk is zo uitdagend door de continue drive om marktleider te blijven en technologisch voorop te lopen dat ik elke dag leer en blijf groeien.
Hoe ben jij bij Pfister terechtgekomen?
Ik werkte al langere tijd in de weegtechniek, maar bij dat bedrijf had ik weinig uitdagingen meer om handen. Bas had in 1997 Pfister Weegtechniek opgericht en was hier al snel succesvol in, mede door de innovatie van zijn producten en diensten. In 2002 ben ik daarom bij Pfister gestart en vanwege mijn Belgische achtergrond ben ik daar regelmatig aan het werk bij petrochemische en afvalverwerkende bedrijven
Waar haal jij je voldoening uit?
Het werk biedt je heel veel vrijheid, ik werk in Nederland en een groot gedeelte van België. Bij de klant los ik hun problemen op zodat zij door kunnen gaan met hun werk. Het weegproces is bij veel bedrijven het belangrijkste onderdeel voor hun bedrijf. Wat komt er binnen of gaat eruit. Die verantwoordelijkheid voel ik. Bij mij staat de klant altijd voorop.
Hoe ziet een gemiddelde werkdag van jou eruit?
Bij Pfister Weegtechniek is een Sr. Service Engineer gemiddeld 10,5 uur van huis, net als iemand met een kantoorbaan, daar maakt Pfister geen onderscheid in. Bij de klant start ik met een bak koffie en een analyse van de werkzaamheden. Dat kan een ijking of een kalibratie zijn of service en onderhoudswerkzaamheden zijn, door de jaren heen heb ik alle kennis van de mechanica, elektronica en software opgedaan. Afhankelijk van de complexiteit heb ik 2 tot 6 serviceopdrachten per dag.
Waarom zou jij andere Service Engineers aanmoedigen hier te komen werken?
Omdat wij de klant voorop plaatsen krijg je hier de verantwoordelijkheid om er alles aan te doen kwaliteit te leveren. Pfister geeft je hier ook alle middelen voor om je werk goed uit te voeren. Je krijgt een eigen service wagen die jij zelf kan laten inrichten, dit is jouw ‘’kantoor’’. Heb je bijvoorbeeld een andere autostoel nodig dan wordt dat geregeld. Het werk is gewoon leuk, uitdagend en met heel veel afwisseling in de werkzaamheden en type klanten die je tegenkomt.
Beschrijf Pfister Weegtechniek in één zin.
De klant staat bovenaan!
Waarom Pfister Weegtechniek?
Begin 2015 ben ik hier gestart, ik was toe aan een nieuwe technische uitdaging in combinatie met een managementfunctie. Hier ben ik goed in geslaagd, want beide heb ik hier gevonden. Ik heb gekozen voor Pfister omdat het een relatief klein bedrijf is, maar hoogtechnologische producten aanbiedt. Wij zijn marktleider omdat wij heel innovatief zijn en veel meer bieden dan alleen een weegbrug. Pfister is een bedrijf met lef, wij zijn technisch creatief en wij leveren altijd hoge kwaliteit. Dit kunnen wij omdat wij zelf onze software laten ontwikkelen door Pointware.
Welk project blijft jou altijd bij?
Het leuke bij Pfister Weegtechniek is dat bij ons een project geen ‘’eind’’ heeft, wij blijven altijd paraat staan voor elke klant. Maar Attero Wilp was wel heel bijzonder. Hier hebben wij het oude besturingssysteem vervangen door nieuwe seriële techniek op basis van ip-techniek, waarbij het gehele netwerk werd vernieuwd. We hadden heel veel technische tegenslagen, maar het lukte ons steeds weer een oplossing te vinden. Kwaliteit en klanttevredenheid is altijd ons doel.
Wat zijn je ontwikkelingsmogelijkheden?
Ik ben manager van de afdeling Installation & Service en lid van het MT. Heel veel verder groeien kan niet, maar de ontwikkelingen die de organisatie doormaakt zorgen ervoor dat mijn takenpakket steeds breder wordt.
Wat vind je hier het allerleukst?
De interactie die ik heb met mijn Service Engineers, mijn collega en ik regelen hier de planning voor alle service vragen, nieuwe installaties maar ook de on-site kalibratie met de ijkwagen. Daarnaast heb ik veel contact met de afdeling verkoop om installaties van nieuwe projecten in te plannen.
Welke karaktereigenschap is een ‘must’ bij Pfister?
In mijn ogen moet je echt een doorzetter zijn vanwege de diversiteit en flexibele planning, we hebben met veel externe factoren te maken die je kan sturen, maar niet bepalen.
Vertel eens, waarom Pfister Weegtechniek?
Christel; Bas is lang geleden mijn buurman geweest en in die tijd heb ik op zijn kinderen mogen passen. We kenden elkaar al goed en toen hij hoorde dat ik werk zocht was hij er snel bij om mij bij Pfister binnen te halen. Ik ben op mijn gevoel afgegaan. De sfeer en de samenwerking is erg goed.
Mariët; Christel en ik zijn al langere tijd vriendinnen, toen ik werk zocht heeft zij voor mij direct een gesprek met Bas geregeld. Na een heel leuk gesprek zei hij dat ik kon starten, maar op één voorwaarde. Dat ik meeging met het bedrijfsuitje, dus nog voordat ik één dag had gewerkt, mocht ik mee en leerde ik al mijn collega’s al goed kennen!
Wat is het allerleukste aan jullie werk?
Mariët; de afwisseling in het werk is heel leuk, daarbij maak ik mijn eigen planning en kan ik vrij indelen wanneer ik welke taak uitvoer. Thuiswerken is ook mogelijk als ik dat maar laat weten.
Christel; Voor mij geldt hetzelfde, de variatie en flexibiliteit is heel fijn, dit is goed te combineren met mijn gezin. Ik vind het ook leuk om een geintje met mijn collega’s uit te halen, ik hou wel van een goede ”practical-joke”. Dat ik word teruggepakt is meer dan logisch.
Welke karaktereigenschappen zijn een must voor deze job?
Mariët; Wij zijn samen verantwoordelijk voor de telefoon en de ontvangst van onze gasten. Gastvrijheid en klantvriendelijkheid is zodoende essentieel. In de loop van de jaren zijn onze taken steeds verder uitgebreid met management ondersteunende werkzaamheden.
Christel; Zo zorg ik voor facturatie naar onze klanten en Mariët is inkoper. Zij heeft contact met onze leveranciers over de prijzen en is verantwoordelijk voor de voorraad in het magazijn. Accuraat werken en concentratie op je taak is heel belangrijk, want de telefoon blijft ook rinkelen.
Wanneer pas je goed in het team?
Unaniem; als je mee kunt komen met het werktempo, de hectiek die het met zich meebrengt om altijd goede service en kwaliteit te willen leveren. En je moet een opgewekt karakter hebben.
Hoe beschrijf je Pfister Weegtechniek aan vrienden?
Wij zijn een warm en familiair bedrijf, het is gezellig en we hebben regelmatig een leuk uitje met zijn allen. Er wordt goed voor je gezorgd en iedereen merkt het als het jaar financieel goed is afgesloten.
Hoe ben je bij Pfister terechtgekomen?
Toen bij mijn vorige werkgever er organisatorisch veel veranderde ben ik gaan solliciteren. Ik had al een aanbod liggen, maar ik ben toch op de uitnodiging van Pfister in gegaan. Het enthousiasme van Bas (directeur) en het gevoel dat ik hierbij kreeg zette alles op zijn kop. Het vooruitzicht dat ik over enige tijd kan ondersteunen op personeelszaken, het vakgebied waar ik 15 jaar werkzaam in ben geweest, is geweldig.
Is er een reden dat je voor dit traject hebt gekozen?
Ik heb heel bewust gekozen voor het type bedrijf, relatief klein, professioneel met een complex technisch product. De directe en open communicatie spreekt mij daarbij heel erg aan. Omdat ik nu middenin de organisatie zit als Sales & Order Coördinator heb ik de werkprocessen en mijn collega’s heel goed leren kennen. Dit geeft mij straks een groot voordeel op HR.
Wat doe je nu precies?
Zodra de offerte is ondertekend ontvang ik de order en start ik een nieuw project op. Ik informeer een projectleider en leg de order bij hem neer en ik bied ondersteuning. Pfister biedt ook service en onderhoud aan en bij een ‘spare’ order of kalibratiewerkzaamheden schakel ik de afdeling I&S in. Ik heb het heel erg naar mijn zin omdat ik echt een onderdeel ben van het kern-proces van het bedrijf.
Wat vind je het leukste van je werk?
De variatie in mijn werk, het helpen van mijn collega’s als ze vragen hebben en het uitzoeken van een probleem in de orderadministratie. Verkoop, planning, de orderadministratie en de financiële administratie moet goed samenwerken. Dat kunnen we gelukkig!
Hoe omschrijf jij de cultuur van Pfister Weegtechniek?
Informeel, bijna een familiebedrijf, want je bent hier in no-time onderdeel van de club, dat begint met een warm welkom en wordt 4x per jaar bevestigd met een personeelsuitje en ons jaarlijkse weekendje weg. Super leuk is dat dan je hele gezin mee mag!
Hoe geef jij leiding aan Pfister?
Als oprichter en eigenaar van Pfister Weegtechniek ben ik actief bezig met de cultuur van het bedrijf. Van nature ben ik een teamspeler, sinds mijn jeugd speel ik hockey en in een team heeft iedereen een eigen rol en taak. Vanuit mijn rol als leider is het mijn taak de randvoorwaarden te scheppen zodat iedereen zijn werk zo goed mogelijk kan doen. Ik geloof er namelijk in dat je een winnend team creëert door vertrouwen en vrijheid te bieden zodat iedereen zijn of haar werk ‘’eigen’’ kan maken. Zorg goed voor je medewerkers met goede arbeidsvoorwaarden, persoonlijke aandacht, gezelligheid en leuke activiteiten. Dit brengt een waardevolle connectie tot stand tussen elkaar. Ik blijf ook altijd in gesprek met iedereen en luister goed naar mijn collega’s over hoe het gaat in het werk, maar ook privé.
Heb je daar een voorbeeld van?
Enige tijd geleden had ik een collega met een heel goede motivatie, hij nam verantwoordelijkheid en deed er echt alles aan om zijn werk goed te doen, helaas was dit niet voldoende. Maar bovenal was hij niet gelukkig met het werk dat hij deed. Ik heb een coaching traject voor hem geregeld, waarmee duidelijk werd wat hij wél wilde. Hij heeft Pfister verlaten en een baan gevonden die echt bij hem past en als dank heb ik dit zelfgemaakte paintbrush schilderij van hem ontvangen. Hier kijk ik met een goed gevoel op terug, los van de schoonheid van dit kunstwerk.
Wat zijn je werkzaamheden als Sales Engineer?
Vanuit de mailbox zet ik een werklijst op van de ontvangen aanvragen voor een offerte. Een paar dagen nadat de klant de offerte heeft ontvangen bel ik deze na en vaak volgt er dan een afspraak. Dit vind ik het leukste om te doen, met de klant alle mogelijkheden doornemen en de beste oplossing bedenken voor zijn onderneming.
Welke vooropleiding heb je gevolgd?
Ik heb HBO Commerciële Economie gedaan en na mijn studie ben ik blijven werken bij het bedrijf waar ik mijn afstudeeronderzoek heb gedaan.
Op welke locatie ben je werkzaam?
Het liefst ben ik zoveel mogelijk bij de klant, dat vind ik het allerleukste om te doen. In de praktijk is het ongeveer 50/50 bij de klant of op kantoor in Oosterhout. Maar omdat Pfister marktleider is in Nederland kom ik wel overal, van Groningen tot Zeeland.
Welke karaktereigenschappen heb je nodig voor jouw functie?
Het is heel belangrijk dat je goed kan luisteren naar de klant en dat je sociale vaardigheden goed zijn. Ik ben het visitekaartje van Pfister Weegtechniek en heb vaak het eerste contact met een nieuwe klant. Mijn nieuwsgierigheid en enthousiasme helpen mij om dat contact goed op te pakken. Door vragen te stellen werk ik oplossingsgericht en kan ik tot een goed voorstel komen. Desondanks komt het helaas niet altijd tot een samenwerking. Doorzettingsvermogen is zeker ook wat je in je moet hebben.
Tot slot, waarom Pfister Weegtechniek?
Ik kende Pfister nog niet, maar ik werd benaderd door Pieter, de Sales Manager. Hij had gehoord dat ik op zoek was naar een andere baan en omdat wij elkaar al kenden was de klik er direct weer. In augustus 2018 ben ik hier gestart en ik heb het hier heel erg naar mijn zin. Ik wist nog helemaal niks van weegtechniek, maar met een goede training on-the-job, praten met ervaren collega’s heb ik veel geleerd. Pfister is een dynamisch bedrijf met een goede verhouding tussen hard werken en gezelligheid tijdens het werk.